top of page

Kysyttyjä kysymyksiä

Alla kerromme hieman Clutchmaster kytkimistä ja vastaamme matkan varrella esitettyihin kysymyksiin.

 

Kun kytkimeltä vaaditaan suurempaa väännönkestoa eikä sen halkaisijaa voida kasvattaa, on luonnollisesti materiaaleja vaihdettava sekä ennenkaikkea levyn kiinnittävää jousivoimaa lisättävä. Asiaa ei kuitenkaan voida suinpäin ratkaista äärettömän järeällä jousella, koska vastaan tulevat paitsi tila, paino ja materiaalit myös ennenkaikkea ajotuntuma sekä polkimen käyttöön tarvittava voima. Liian raskas kytkinpoljin on raskas ja kömpelö ajaa sekä kytkimestä tulee helposti "on/off" tyylinen tunnoltaan. Pitkässä juoksussa näin suuri jousivoima on haitallinen myös mm. kampiakselin silmälaakeroinnille ja muille komponenteille.

 

mm. seuraavat asiat mahdollistavat Clutchmasters kytkimen poikkeukselliset ominaisuudet, joita kuskit ylistävät.

 

Huolella valikoidut kitkamateriaalit

Clutchmasters on kehittänyt tuotteitaan viimeisen 35 vuoden ajalla. Kitkamateriaaleina käytetään käytännön

testeissä toimivimmiksi todettuja sekoituksia erilaisia kevlar-seoksia, keramiikkaa, hiilikuidun kaltaisia materiaaleja

sekä metalliseoksia. Näin kullekin mallisarjalle saavutetaan optimaalinen suhde väännönkestoa ja ajettavuutta.

 

Ei ylenpalttisen paksuja jousiasetelmia

Monissa halvoissa performance kytkimissä väännönkestoa luodaan yksinkertaisesti vaihtamalla jousi paksumpaan, järeämpään versioon.

Tällainen rakenne tuottaa helposti paitsi raskaan jousituntuman, myös varsin "on/off" tyylisen kytkeytymisen ajon aikana.

Clutchmastersilla ei mennä siitä mistä aita on matalin, vaan pureudutaan kytkimen toimintaan pintaa syvemmälle.

 

Hi-Leverage jousirakenne

Clutchmasters kytkimissä paineasetelman jousirakenteen toimintakulmaa on muunnettu, Clutchmasterille uniikilla tavalla.

Tällä tavoin jousen puristusvoimaa saadaan olennaisesti lisättyä, pilaamatta kytkimen ajettavuutta tai poljintuntumaa.

Vastaavan väännönkeston omaavaan kilpailevaan tuotteeseen verraten, Clutchmasters kytkin on useimmiten aina mukavampi kokonaisuus.

 

Kontrolloitu lämpökäsittely

Usein ns. high performance kytkimissä jousirakennetta lämpökäsitellään korkeassa lämpötilassa, jolloin metallin

ominaisuudet muuttuvat ja saavutetaan noin 10-40% lisää puristusvoimaa. Valitettavasti huolimattomasti toteutettuna

tämä myös altistaa materiaalit herkemmin rikkoutuviksi. Clutchmasters käyttää omakehittämäänsä tekniikkaa jousen

käsittelyyn, jossa materiaalin ominaisuuksista ei tingitä.

 

Kitkamateriaalin kiinnitys

Etenkin massatyyppisissä ja OEM kytkinlevyissä totaalisen rikkoutumisen aiheuttaa usein kitkamateriaalin irtoaminen levyn

rakenteesta. Tällöin kytkin muuttuu kertaheitosta ajokelvottomaksi. CM kytkimissä asia on ratkaistu kehittämällä erityinen

lämpöä johtava metallinen liitos kitkamateriaalin ja levyn rungon välille. 

 

 

 

 

" Mitä on tämä shimmaus ja trimmaus josta paljon puhutaan? "

- Kytkin toimii siten, että asetelman jousivoima on suurimmillaan vain hyvin rajatulla liikealueella. Jos kytkinasetelma on liian kaukana tai lähellä vauhtipyörää, jousen puristusvoima ei ole maksimaalinen joka johtaa kehnoon väännönkestoon ja mahdollisesti huonompaan poljintuntumaan ajettaessa. Suosittelemme aina säädättämään kytkimen asiantuntevalla koneistamolla ns. jousipainemittarilla hienosäätäen, mikäli tällaiseen on mahdollisuus. Näin saat kytkimestäsi viimeisenkin Nm irti!

 

" Vanha kytkimeni kärähti, voinko asentaa Clutchmasterin vanhaan vauhtipyörään? "

- Clutchmasters kytkimet käyvät suoraan alkuperäisen osan tilalle jollei toisin mainita. HUOMIOI kuitenkin, että vauhtipyörän pinta voi olla kärsinyt aiemman kytkimesi vaurioiduttua. Tarkistuta vauhtipyörän pinta asiantuntevalla koneistamolla, ja koneista pinta tarvittaessa puhtaaksi. Muista, että joissain autoissa pinta ei ole suora, vaan vauhtipyörän pinnassa voi olla upotus tai kohouma levyä varten. On tärkeää koneistaa kytkin aina Clutchmasters paketin mukana toimitettavan ohjelapun antamiin (alkuperäis)mittoihin, jotta kytkin toimii optimaalisesti.

 

" Asensin nyt uuden kytkimeni, pitääkö minun suorittaa sisäänajo? "

- Tämä tosiaan on suositeltavaa. Uudet kitkapinnat vaativat jonkun matkaa ajoa tottuakseen täysin toisiinsa, ja vasta tällöin kytkin antaa maksimaalisen väännönkestonsa. Suosittelemme 800 - 1200km ajoa rauhallisemmin ottein uuden kytkimen asennuksen jälkeen, ennen kaikkein kovimpia täyskaasuvedätyksiä.

 

" Kytkinsarjani komponentissa lukee Sachs, mitäs tämä tarkoittaa? "

- Clutchmasters käyttää mallista riippuen tietyissä automalleissa (mm. jotkin BMW mallit) aihiona auton alkuperäistä kytkinkoppaa. Ei, et ole ostanut Sachs tai muutakaan kytkintä eri nimellä. Kyse on siitä, että mikäli alkuperäinen koppa on kustannuksiltaan järkevä ja rakenteeltaan sopiva, CM käyttää sitä pohjana ja rakentaa omat kytkinosansa sen sisälle. Kytkin siis puretaan, ja siitä hyödynnettävään osaan rakennetaan vahva Clutchmasters kytkin.  Useimmiten alkuperäisosista ei juuri ole aihioksi, jolloin komponentit ovat luonnollisesti Clutchmastersin omaa tuotantoa.

bottom of page